Kati Peltola 1.4.2016
kati.peltola@kolumbus.fi
Tulevaisuuden tutkimuksen seura
Jatkoksi eiliseen hyvään keskusteluun
pitkittyneestä talouden pysähtyneisyydestä ja sen lääkkeistä
sopisi hyvin seuraava aihe. Maailman monenlaiset eläkerahastothan on
merkittävä vallankäyttäjä sijoitusmarkkinoilla.
Mikä olisi kestävä tapa rahoittaa
eläkkeet ja muu sosiaalivakuutus
Yksinkertaisin tapa huolehtia kaikkien
ihmisten toimeentulosta olisi kansanrahalaitos, joka jakaisi kaikille
rahaa, jolla he voivat ostaa markkinatuotantoa. Tuotantoa tekeviä
palkittaisiin kohtuullisilla ansiotuloilla. Valtion keskuspankki
huolehtisi siitä, että rahaa on liikkeellä sopivasti suhteessa
ostettavissa olevaan tuotantoon. Näinhän valtiollinen raha
teoriassa toimiikin, mutta käytännössä ei. Maailman tuotantoa ja
rahaa ohjailevat valtiollisten pankkien ja tuotannon kuluttajien
lisäksi monenlaiset rahoituslaitokset, jotka tuottavat lainoja ja
muita sijoitusvälineitä, joilla on valtavat markkinat ja joiden
toimintaa tavalliset ihmiset eivät juuri ymmärrä.
Valtiot rahoittavat suurten
omaisuuksien kasautumista
EKP:n tehtäväksi annettiin huolehtia
siitä, että Euroopan unionin rahajärjestelmässä rahan arvon
heikkeneminen pysyy alle 2 %:ssa vuodessa. Tuon suuruisen inflaation
arveltiin pitävän kansantaloudet sopivan vireinä. EU:ssa kuten
muillakin rikkailla talousalueilla on kuitenkin edelleen vallassa
talousoppi, jonka mukaan valtioiden keskeinen tehtävä on palvella
rahaa luovia yrityksiä ja tarjota niille turvalliset olot kilpailla
keskenään ja tuottaa omistajilleen lisää rahaa.
Rahoituslaitokset tuottavat kuitenkin
jatkuvasti rahainstrumentteja, joiden arvon nousuilla ja laskuilla ei
ole mitään tekemistä EU:n ja EKP:n maltillisen raha-arvon
tavoitteen kanssa. Koko maailmantaloudessa omaisuudet keskittyvät
pienten suuromistajaryhmien ja heidän ruhtinaallisesti palkittujen
sijoitusasiantuntijoidensa valtaan.
Ei siis ihme, että rahan tuottamisesta
ja omistusoikeuksien arvonnoususta on tullut ylikansallinen
tuotantoala, johon yksityisten omistamien suuryritysten lisäksi
keskittyvät myös valtioiden ja kuntienkin rahoja hoitavat
laitokset. Nekin sijoittavat yhteisiä verorahoja tai omien
yritystensä tuottamia rahoja ylikansallisiin rahastoihin, jotka
käyvät jatkuvaa kauppaa omaisuusarvojen hinnoilla. Tätä
perustellaan näiden sijoitusten hyvillä tuotoilla.
Eläkerahastot
syövät kansanvaltaa
Suomenkin isot
julkiset eläkerahastot syövät koko kansantalouden perustaa. Niistä
valtaosa kiertää jo ylikansallisissa sijoituksissa, koska päättäjät
ajattelevat, että se takaisi tulevat eläkkeet jotenkin kestävästi.
Päinvastoin, maailman sijoitusrahastot on rakenneltu suurten
ylikansallisten rahoitusomaisuuksien käyttövoimaksi. Niiden
reaalituotantoon tekemät sijoituksetkin merkitsevät kuitenkin
pääosin Suomen tuotantoa tappavaa kilpailua.
Hallitus ja EK
puhuvat yhdellä suulla siitä, että Suomeen pitää houkutella
ulkomaista sijoitusrahaa, jotta Suomen tuotanto voisi kasvaa.
Tuontirahaahan Suomen investointeihin ei tarvittaisi, jos kaiken
maassa myydyn työn hinnasta ei olisi kerätty työeläkkeisiin 183
miljardin euron rahastoja. Kotiuttamalla vaikka 11 mrd ulkomailla nyt
pyörivästä toirahasta saataisiin rahoitettua hallituksen ja
muiden puolueiden ehdottamat kestävät investoinnit ilman että
eläkkeiden maksu mitenkään vaarantuisi.
Pienemmät rahastot
olisivat voineet merkitä joko alempaa suomalaisen työn hintaa tai
työntekijöiden suurempia palkkoja, joista olisi voinut periä
enemmän progressiivista tuloveroa julkisen sektorin tuottamiin
palveluihin.
Investoimalla
eläkerahastojen varoja uusiin tuottaviin työpaikkoihin saataisiin
lisää työntekijöitä kartuttamaan eläkkeitä. Nyt eläkevaroja
ja tietenkin myös yksityisten suomalaisten ostamia ulkomaisia
sijoituksia käytetään mm. ylikansallisten yritysten ulkomaisiin
investointeihin, jotka hävittävät suomalaisten työpaikkoja. Mutta
Suomen eläkepäättäjät näyttävän luulevan, että vaikkapa
eteläamerikkalaiset maksaisivat suomalaisten tulevat eläkkeet.
Näin luulevat
muidenkin rikkaiden maiden yksityisten yritysten ja valtioidenkin
eläkesijoittajat. Köyhien maiden harvalukuiset vallanpitäjät ja
rikkaat taas uskovat, että sijoittaminen rikkaiden maiden yrityksiin
ja ylellisyysomaisuuksiin turvaa heidän valtansa ja rikkauksiensa
jatkuvuutta. Oman kansan kurissa pitämiseen hankitaan länsimaisia
aseita ja liittolaisarmeijoita.
On ihan hyvä, että
Norjan valtio sijoittaa öljytulojaan ylikansallisesti, jos se ryhtyy
entistä paremmin huolehtimaan siitä, että sijoitukset hyödyttävät
muiden maiden ihmisiä ja luontoa. Norjalaisilla itsellään on jo
maailman paras elintaso, laajat julkiset palvelut ja varaa tuottaa
myös yksityiset palvelut hyvillä palkoilla.
Kestävä
sosiaalivakuutus
Suomellakin on
varaa huolehtia täällä asuvista ja uudistaa tuotantoa sekä
ekologisesti että sosiaalisesti kestäväksi. Tämän rinnalla
Suomikin voi tukea samansuuntaista kehitystä muissakin maissa, jos
se lopettaa ylikansallisen rahakilpailun pönkittämisen Suomen
työntekijöiden tuottamalla eläkerahalla.
Viisaassa valtiossa
lakisääteinen eläke ja muu sosiaalivakuutus kerättäisiin yhdellä
sosiaalivakuutusverolla. Se kohdistuisi koko kotimaisen tuotannon
myyntihintaan, eikä olisi pelkän työvoiman käytön
rangaistusvero. Joka vuosi seurattaisiin, paljonko edellisinä
vuosina syntyi kansantuotetta. Poliittisen keskustelun jälkeen
päätettäisiin siitä, onko eläkkeisiin ja muihin
sosiaalietuuksiin kerätty ja jaettu oikeudenmukaisesti rahaa
suhteessa niiden saajien ja muun kansan tarpeisiin.
Normaalivuosina
sosiaalivakuutusveroa perittäisiin suunnilleen saman vuoden
vakuutusmenojen verran. Isompia vaihteluja tasattaisiin rahaston
avulla. Sosiaalivakuutusta varten rahastoitaisiin parin seuraavan
vuoden kokonaistarpeen verran. Näillä rahoitettaisiin
kohtuuhintaista yhteiskunnan omistamaa vuokra-asumista ja muuta
sellaista yhteistä tuotantoa, jonka kysyntä ja arvo pystytään
pitämään melko ennustettavana.
Nykyiset eläke- ja muut
sosiaalivakuutusmaksut ovat luonteeltaan kotimaisen työvoiman käytön
rangaistusvero. Tämä erillinen työvoiman käyttövero heikentää
kotimaisen tuotannon kilpailukykyä ulkomaisen halpatyövoiman
kanssa. Se kannustaa myös vahvasti työnantajia korvaamaan
työntekijöitä konejärjestelmillä ja halpamaista tuoduilla
tuotantopanoksilla. Niistä kun ei makseta joka kuukausi
sosiaalivakuutusmaksuja.
Suomessa tehdyn kotimarkkinatyön
ostaja maksaa siitä työvoimakustannusten lisäksi arvonlisäveroa.
Myös ALV kohdistuu samaan työvoiman hintaan. Työpalkassa on siksi
kaksinkertainen arvonlisävero. Yrityksillä onkin melkoinen houkute
vähentää työntekijöitä joka käänteessä.
Verotuksen on tuettava sitä, että
aikuiset pystyvät tekemään ansiotyötä kansantalouden hyväksi ja
huolehtimaan omastakin toimeentulostaan. Jos Suomeen halutaan lisää
työpaikkoja meidän pitää lopettaa työvoiman käytön
rangaistusvero ja korvata se tuotannon koko arvoon kohdistuvalla
sosiaalivakuutusverolla. Yleisellä arvonlisäverolla pystyisi
verottamaan kaikkea Suomessa ostettavaa tuotantoa neutraalisti. Siitä
riippumatta onko se tuotettu kotimaassa vai tuontia. Tai onko
tuotanto tehty koneilla tai ihmistyöllä.
Kansantuote on yhteinen
aikaansaannos
Kansantuotehan on koko kansan yhdessä
tuottamaa. Miksi eläkkeitä maksettaisiin vain työansioita
verottamalla? Miksi esimerkiksi omaisuustulojen saajilla ei ole
velvollisuutta osallistua eläkkeellä olevien eläkkeiden maksuun?
Ovathan eläkkeellä olevat osallistuneet myös tuotanto-omaisuuksien
ja julkisten tuotantopanosten kartuttamiseen.
-
Henkilökohtainen vakuutus ei pysty turvaamaan tulottomien tai pienituloisten kansalaisten toimeentuloa, vaikka se olisi pakollinenkin. Kattavaan sosiaalivakuutukseen tarvitaan aina lakisääteistä yhteisvastuuta. Se voidaan toteuttaa millä tahansa verotuksella tai lakisääteisillä työntekijän tai työnantajan vakuutusmaksuilla. Pitkäikäiset ovat sosiaalivakuutuksen voittajia.
-
Suomessa on vallalla ajatus, että sosiaalivakuutuksessa on oltava ansioturva, jotta isopalkkaiset eivät siirtyisi yksityisvakuutusten ostamiseen, vaan suostuvat maksukykynsä mukaisiin vakuutusmaksuihin. Tämä ei ole toteutunut, vaan varakkaat ja keskituloisetkin ostavat yksityisvakuutuksia ja saavat niiden maksuihin valtion verovähennystukea. Toinen ongelma lakisääteisissä ansiotulojen mukaan määräytyvissä eläkemaksuissa on se, että varakkaat pystyvät muuntamaan tulojaan tasaverotetuiksi omaisuustuloiksi, joista ei makseta sosiaalivakuutusmaksuja.
-
Kansantalouden kannalta yksinkertaisin tapa rahoittaa eläkkeet ja muu sosiaaliturva olisi verottaa tuotannossa syntyvää arvonlisäystä tasaverolla.
Liite
Telan analyytikko Peter Halosen analyysi työeläkerahastojen sijoitusrakenteesta vuonna 2015 http://www.tela.fi/tyoelaketalous/sijoitustilastot_ja_analyysit/sijoitusvarojen_yhteenvedot
Osakkeiden ja osaketyyppisten sekä korkosijoitusten osuus hieman nousi, kiinteistösijoitusten osuus sen sijaan pieneni
Koko toimialan sijoituskannan jakauma karkealla luokituksella oli vuoden 2015 päättyessä seuraava: osake- ja osaketyyppiset sijoitukset[1] 48,9 % (EUR 88,5 mrd.), korkosijoitukset[2] 41,6 % (EUR 75,3 mrd.) sekä kiinteistösijoitukset 9,5 % (EUR 17,1 mrd.).Vuoden aikana sijoitusjakauma muuttui seuraavasti: korkosijoitusten osuus kasvoi (+0,4 prosenttiyksikköä, +4,3 EUR mrd.). Myös osake- ja osaketyyppisten sijoitusten osuus kasvoi hieman eli noin +0,1 prosenttiyksikköä (+4,1 EUR mrd.). Kiinteistösijoitusten osuus pieneni vaikka euromäärä pysyi ennallaan (-0,5 prosenttiyksikköä, +0,0 EUR mrd.) johtuen koko sijoituskannan kasvusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti