Käväisin 22.3 InfraSweden2030
seminaarissa ”Framtidens transportinfrastruktur”. Pidin sopivana
ilmoittautua otsikon "Framtidsforskningssällskapet" alle, joten tässä
raporttini sällskapetille, tai ainakin teille:
Lyhyeen
tilasuuteen oli koottu muutama aika painava puheenvuoro:
- Transportinfrastrukturens roll i samhällsutvecklingen, Svante Hagman, ordförande i styrelsen för Sveriges Byggindustrier.
- Vilken roll spelar marknadens aktörer i utveckling av framtidens transportinfrastruktur? Lars Spångberg, bitr Underhållsdirektör TrV, Ulf Håkansson, FoU-chef Skanska, Johan Silfwerbrand, professor Byggvetenskap KTH, Håkan Andersson, Utvecklingschef Sweco.
- InfraSweden2030s roll i att ta fram innovationer, Camilla Byström, programchef.
InfraSweden2030 on yksi Ruotsin 17
strategisesta innovaatioohjelmasta – vähän keihäänkärkeä,
vähän SHOK, mutta olennaista tietenkin taas että Ruotsissa
panostetaan näihin ohjelmiin aika paljon enemmän. Trafikverket
aikoo seuraavan 12 vuoden aikana sijoittaa 80 mrd SEK tähän
t&k-ohjelmaan, eli noin 65 Me vuodessa.
Seminaarin tähtäimessä oli vuosi
2045. Suomalaisittain oli jonkinlaisen tyydytyksen aiheena se, että
kaikista näistä panostuksista huolimatta vastaus tähän
haasteeseen oli pääpiirteissään 'öh'.
Ajatuksia
- on tärkeää tehdä oikeita asioita ja tehdä niitä oikein
- kunnossapitoa ei edelleenkään kehitetä riittävän tehokkaasti; Trafikverket aikoo perustaa siihen erikoistuvan ”underhållscenter”
- rataverkolla huolletaan kaikki vaihteet samalla ohjelmalla koko maassa siitä riippumatta, mikä on niiden käyttö ja kunto; voisi toivoa että edes IOTllä saadaan vaihteet kertomaan huoltoporukalle koska huoltoa oikeasti tarvitaan
- BIM + 3D on toivottavasti tapa, jolla kaikki tuotantoketjun toimijat saadaan kommunikoimaan tehokkaasti keskenään
- alan tuottavuuskehitys on jatkuvasti kehno ja alkaa nyt olla täysin mahdoton suhteessa koko muuhun teollisuuteen (samaan aikaan kun Volvon tuottavuus nousi 500%, infra-alan tuottavuus kehittyi Ruotsissa välillä lievästi yli, lievästi alle nollan)
- me jatkamme koko ajan lähihaasteiden ratkaisua, nykyisten toimintamallien edelleen kehittämistä, mutta meiltä puuttuu ymmärrys siitä, että on löydettävä kokonaan uusia toimintatapoja, jotta viosimme vastata tuleviin haasteisiin
- mutta t&k:sta olisi taasen tarpeen saada ”mera nytta i närtid”: innovaatio on olemassa vasta kun olemme myös ratkaisseet sen toteuttamisen
- nyt on aika panostaa suurkaupunkien polkupyöräinfraan, sitä tehdään yhä liian pätkittäisesti ja ilman selkeitä tavoitteita
- puhe digitalisaatiosta jää useimmiten olevien prosessien digityökalujen hankintaan, mutta pitäisi puhua siitä, miten luomme kokonaan uusia digitalisoituja prosesseja
- alan koulutus keskittyy yhä perinteisiin insinöörihommiin, mutta digimaailma toimii aivan toisin säännöin ja voimin – matemaatikot ja fyysikot tietävät kohta infrasta paljon enemmän kuin keskimääräinen KTH-professori
Kasvihuoneilmiöstä puhuttiin paljon,
mutta reseptejä oli kovin vähän. Yhdessä opiskelijaprojektissa
kysytään, miten Juutinrauman siltahanketta olisi voitu toteuttaa
hiilineutraalina ja fossiilittomana ratkaisuna. Saa nähdä, mitä
siitäkin tulee.
Anders
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti