tiistaina, maaliskuuta 12, 2013

Tarvitaanko Lapin kaivoskuljetuksiin rautatietä?

Kiinnostuneita oli lähes kolmekymmentä
Markku





Kyllä, mutta vain Perämeren satamiin, ei Jäämerelle. Tähän tulokseen päättyi Liikenneviraston selvitys, jonka esitteli Markku Pyy.

 



Yrjö
Yrjö Myllylällä oli lennokkaammat visiot. Hän pysyy näkemyksessään, että proaktiivinen pitää olla myös, jos kehitystä halutaan. Koska on ilman muuta selvää, että kaivosalan kehitys, on logistiikan kehittämistä tiedon, rahan liikuttamisesta, hihnakuljettimiin ja laivoihin ja logistiikan kautta asioita voidaan edistää. Eli pitäisi olla tiedossa priorisoituna yhteiskuntavaikutuksiltaan keskeisimmät teemaan liittyvät toimenpiteet (tällöin teema-alue voi jopa laajentua koulutus- ja tutkimuskysymykseksi, jos niin halutaan). 






Pekka S
Toiminnanjohtaja Pekka Suomela Kaivannaisteollisuus ry:stä muistutti, että kaivoksiin tuodaan lähes yhtä paljon  ja jopa enemmän materiaaleja kuin niistä kuljetetaan pois.











Keskustelu mediassa (Hesarissa) käy kaiken aikaa.
Haave Jäämeren rautatiestä elää Kirkkoniemessa.
Pekka R, joviaali juontaja
Markus Kröger suositteli mineraalien pihtaamista tuleville sukupolville.

Kuuntele tilaisuuden äänite tästä.

Ei kommentteja: