sunnuntaina, huhtikuuta 04, 2010

Lentoratakannanotto



Tulevaisuuden tutkimuksen seuran Helsingin toimintaryhmä

31.3.2010

Liikennevirastolle




Kannanotto Lentoaseman kaukoliikenneradan esiselvitykseen

Tulevaisuuden tutkimuksen seura ei anna lausuntoja, mutta jäsenet voivat ilmaista kantansa.
Tämän kannanoton laatimiseen ovat osallistuneet Pentti Murole, Reino Lampinen, Kari Mustaoja, Ville Komsi ja Matti Leskinen.

Esiselvitys koskee hanketta, joka toteutuessaan lisäisi ratakapasiteettia Helsingin ja Keravan välillä sekä loisi samalla nopean yhteyden muualta Suomesta ja Pietarista Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Rata rakennettaisiin tunneliin, joten se ei tuottaisi haittaa pääkaupunkiseudun maankäytölle. Kyseessä on kauaskantoinen ja kunnianhimoinen ehdotus.

Lentoradan pitkä tunneli sekä hankkeen yhtenä edellytyksenä pidetty ns. Pisara-rata -- eli paikallisjunille rakennettava maanalainen silmukka Helsingin kantakaupungissa -- ovat molemmat niin kalliita, että on syytä selvittää mahdollisimman tarkasti myös kaikki muut keinot nykyisen pääradan kapasiteetin lisäämiseksi älykkään liikenteenohjauksen ja kalustoratkaisujen avulla. Myös lentomatkustajien matka-aikaa kotiportilta lähtöportille voidaan lyhentää sekä Tikkurilan ja lentoaseman välisen yhteyden nopeuttamisella että nyt tuntikausia vaativien lähtöselvitysten ja -tarkastusten sujuvoittamisella.
Ennen lopullista päätöstä on tiedettävä, mitä reittiä pitkin nopea rautatieliikenne Helsingin ja Pietarin välillä tulee seuraavien vuosikymmenten aikana kulkemaan.

Keski-Pasilan alueella on sinänsä järkevää rakentaa tiiviisti, koska Pasilasta on ja tulee olemaan erinomaiset joukkoliikenneyhteydet hyvin laajalle. Kuitenkaan Pasilassa ei mielestämme pitäisi lähivuosina rakentaa mitään siten, että se vahingossakaan saattaisi estää sellaisia merkittäviä raideliikenneratkaisuja, jotka ovat vasta selvittelyasteella.

Lentorata samoin kuin erilaiset Pisara-versiot kannattaa joka tapauksessa pitää mielessä ja pidättyä sellaisista maankäyttöratkaisuista, jotka estäisivät niiden toteutuksen.
Samalla tavoin olisi syytä suhtautua muihinkin nyt utopistisilta tuntuviin hankkeisiin kuten Helsingin
ja Tallinnan väliseen rautatietunneliin: vaikka päätöstä mihinkään suuntaan ei vielä tehtäisi, ei myöskään pidä tehdä esteitä niiden toteuttamiselle, ellei niitä ole selkeästi ja kyllin kiistattomasti todettu tarpeettomiksi.

On välttämätöntä, että kunnat, Liikennevirasto sekä Helsingin seudun liikennekuntayhtymä (HSL) pitävät riittävän tiiviisti yhteyttä, jotta toisensa poissulkevia suunnitelmia ei kehiteltäisi pelkästään huonon tiedonkulun vuoksi. Ristiriita tai poissulkevuus ei vielä tarkoita, että kumpikaan (tai mikään) ehdotuksista olisi kelvoton. Sitä vastoin tärkeätä on, että ristiriita havaitaan ja että sitä ja sen mahdollisia seurauksia aletaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pohtia yhteisvoimin, kernaasti myös julkisesti.

Helsingin toimintaryhmän vetäjä
Matti Leskinen

Lentorata-esiselvitysraportti löytyy tästä
Pisara, tarve- ja toteuttamisselvitys puolestaan tästä.

Ei kommentteja: